Száki r.katolikus templom Szendi evangélikus templom Faluház Szendi református templom Községháza Első világháborús emlékmű Uradalmi Magtár Szendi r.katolikus templom Száki evangélikus templom

Hírek

Népszerű cikkek

Friss hírek

A zebráknál való megállás, az azokon való átkelés szabálya is változik

2024. augusztus 16., péntek 13:59

Újabb részletek váltak ismertté az új KRESZ-t előkészítő Építési és Közlekedési Minisztérium, illetve a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet szakembereitől. Bár az európai szabályozás nem egységes az újfajta járművekről, Magyarországon hamarosan átláthatóbbá és követhetőbbé válhatnak a közlekedés régi és új résztvevőire vonatkozó KRESZ-előírások.

Gyalogosátkelőkről szóló háttérbeszélgetésről a Telex egyebek között azt írta, számos területen életszerűbbé válnának a gyalogosokra vonatkozó szabályok is. Változtatnának például a gyalogosátkelők használatának előírásain, illetve azon, hogy a járművezetőknek mikor kell, és mikor nem kell megállniuk a zebrák közelében.

A jövőben nemcsak az átkelés közben járna elsőbbség a gyalogosoknak, de az átkelési szándékuk esetén is. Ugyanakkor a kétszer háromsávos és a hasonlóan széles utakon ezt csak akkor írnák elő, ha a gyalogos már a velük szomszédos sávon jár, a távolban lévők előtt továbbhajthatnának.

Szintén változás lenne, hogy fokozatosan kötelezővé tennék a kerékpáros-bukósisak használatát, amely egyelőre csupán ajánlott. A szabály kezdetben a 14 éves, illetve náluk fiatalabb kerékpárosok számára írná elő a bukósisak viselését.

A két- vagy többkerekű típusok, jellemzően a cargo bike-ok, bringóhintók, illetve riksákra - amelyek szélesebbek egy méternél tömegük pedig meghaladja a 35 kilót - különleges kerékpárok címszóval írnának új szabályokat. A hagyományos kerékpárok közé sorolják az elektromos rásegítéses bicikliket is, ha azoknál az emberi erőt legfeljebb 1000 watt teljesítményű motor támogatja, illetve a legnagyobb sebessége maximum 25 km/óra lehet.

Változás jöhet abban is, hogy egy kocsisor mellett miként haladhatnak el a kerékpárosok. A lap összegzése szerint a forgalmi okból álló, vagy a kerékpárosnál (20 km/óránál) lassabban haladó járművek mellett jobbról, forgalmi zónában, ha ehhez kellő hely áll rendelkezésre, legfeljebb szintén 20-as tempóban az útkereszteződésig gurulhatnának előre a bringások, vagy óvatosan az úttest jobb szélére besorolt járműig. Amikor pedig be is hajtanának a kereszteződésbe, akkor egy álló jármű mellett csak megállás után, mozgó jármű mellett pedig nála nagyobb sebességgel mehetnének el, ha meggyőződtek az áthaladás veszélytelenségéről.

Megjelenne a kerékpáros átkelő fogalma, és a jövőben ezeken a helyeken a kerékpárosoknak lesz elsőbbségük. Itt kell átkelniük majd a gyalogosoknak is, ha eleve a kerékpárúton sétáltak. Az átkelés veszélytelenségéről minden esetben meg kell majd győződniük és a bringások nem mehetnek majd gyorsabban 10 km/óra sebességnél.

Az elképzelések szerint engednék, hogy a kerékpárosok leszállás nélkül áttekerjenek a zebrákon, ha egyébként is a járdán közlekedtek, de nekik ezután sem lesz elsőbbségük a gyalogosátkelőkön, ezeken a helyeken pedig maximum 4 km/órával, vagyis az átlagos sétatempóban mehetnének majd. Engednék, hogy a kerékpárosok akár szemből is behajtsanak az egyirányú utcákba ott, ahol 30 km/órás sebességkorlátozás van érvényben (most csak a külön táblával jelzett szakaszokon tehetik ezt meg). Ugyanakkor a menetiránnyal ellentétesen közlekedő bringásoknak a jobbról és balról érkező járművek számára is elsőbbséget kellene adniuk, kivéve, ha kerékpársávon vagy buszsávon közlekednek.

Ha a tervek megvalósulnak, ki kell majd világítani a kerékpárt jó látási viszonyok esetén, nappal is, ha az illető nem kerékpárúton teker.

A kisebb teljesítményű elektromos rollerekre alapvetően a kerékpáros szabályok vonatkozhatnak a jövőben, így használatukhoz ezután sem kell majd jogosítvány, vagy kötelező biztosítás, illetve védőfelszerelés. Ugyancsak logikus elgondolás az is, hogy ezeket az e-rollereket 12 évnél idősebbek vezethetnék ahol egyébként kerékpározni is szabad, főútvonalra pedig csak akkor hajthatnának ki, ha ott van kerékpáros felfestés, ezeken a helyeken viszont kötelező lenne a védőfelszerelés használata is.

Az erősebb elektromos rollerek zöme a segédmotor-kategóriába tartozna, vagyis a már kötelező biztosítás mellett előírnák a bukósisak használatát is, legnagyobb sebességük pedig a kategóriának megfelelően 40 km/óra lenne, illetve nem hajthatnának fel gyalog- és kerékpárútra, járdára és kerékpársávra, lakott területen kívül pedig szintén nem mehetnének a kerékpárúton.

Segway és társai: a nehezebben besorolható önegyensúlyozó járműveket jelenleg nem tekintik közlekedési eszköznek a KRESZ készítői. Ez egyúttal azt is jelentené, hogy az úttesten sehol nem lehetne őket használni, máshol pedig szintén nagyon szigorú feltételek közt, a megtűrt kategóriában tartanák őket számon, és jobb híján a gyalogos közlekedés szabályait tekintenék irányadónak ezekkel a járművekkel kapcsolatban.

szeptember

14 Őszköszöntő

  • Időpont: szombat 14:00
  • Helyszín: Szákszend, Faluház
október

4 Aradi Vértanúk Emléknapja megemlékezés

  • Időpont: péntek 15:00
  • Helyszín: Szákszend, Emlékpark

12 Szüreti felvonulás

  • Időpont: szombat 13:00
  • Helyszín: Szákszend

22 1956-os Forradalom és Szabadságharc Emléknapja megemlékezés

  • Időpont: kedd 15:00
  • Helyszín: Szákszend, Emlékpark
november

8 Idősek napja

  • Időpont: péntek 16:00
  • Helyszín: Szákszend, Faluház
december

15 Falukarácsony

  • Időpont: vasárnap 16:00
  • Helyszín: Szákszend, Faluház

Ne simogassa a hódpatkányokat!

2024. augusztus 21., szerda 09:06

A Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatal, Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Főosztály felhívása.

Bővebben

Ön is védekezzen a szúnyogok ellen!

2024. augusztus 12., hétfő 05:00

Szüntesse meg otthonában azokat a vízgyűjtőket, amelyek a szúnyogok szaporodását segítik. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma, Kórházhigiénés és Járványügyi Felügyeleti Főosztályának tájékoztatója itt tekinthető meg.

Bővebben

Közel ötödével csökkent az üzemanyagfogyasztás

2023. október 18., szerda 05:59

Az idei első három negyedévben 11,8 százalékkal kevesebb motorbenzin és 21,1 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott Magyarországon, mint az előző év azonos időszakában, az üzemanyagfogyasztás így átlagosan 17,7 százalékkal csökkent a tavalyi első három negyedévhez képest - tette közzé honlapján a Magyar Ásványolaj Szövetség.

Bővebben

Címünk

Oroszlányi Közös Önkormányzati Hivatal

Szákszendi Kirendeltség

2856 Szákszend, Száki utca 91.

Elérhetőségeink

Ügyfélfogadás

  • Hétfő: 8 - 12, 13 - 16 óráig
  • Szerda: 8 - 12, 13 - 16 óráig
  • Péntek: 8 - 12 óráig

Legnépszerűbb cikkek